Thursday, May 7, 2009

VLAMINGEN IN HET BUITENLAND GROETEN HET LYCEUM OP DE OPENSCHOLENDAG

Morgen zet het Koninklijk Lyceum in Gent alle studenten en leerkrachten (van gisteren en vandaag) in de bloemetjes tijdens de openscholendag. Ann De Corte (mijn leerkracht aardrijkskunde in het derde middelbaar) en ik hebben voor deze gelegenheid een leuke nieuwsbrief opgesteld. Haar nieuwsbrief kun je lezen op: http://devolders.blogspot.com/2009/05/openscholendag-op-het-lyceum-op-8-mei.html en de mijne vind je hieronder. Veel leesplezier!

Technologie opent veel deuren en brengt mensen dichterbij…

Ann was een van mijn lievelingsleerkrachten op het Lyceum: een supergezellige, goedlachse jongedame die haar leerlingen vol enthousiasme aardrijkskunde bijbracht en op de hoogte hield van haar avonturen als jonge mama (soms was ze wel eens vijf minuutjes te laat omdat een van haar zoontjes op haar kleren had overgegeven).

We zagen elkaar in 2005 terug op een Lyceum-reünie, net toen zij op het punt stond te vertrekken naar de VS en ik overwoog om naar Malta te verhuizen. Ze beloofde me contact te houden en inderdaad… ik ontving prompt een mailtje met een link naar haar fotoalbum, waar haar nieuw leven in de VS prachtig in beeld wordt gebracht.

Toen Ann besliste een blog aan te maken, werd ik een trouwe lezeres en... haar verhalen waren zo’n grote inspiratie dat ik ook de stap zette naar de blogwereld. Nu lees ik alles over haar leven in de VS en krijgt zij alles te horen over mijn avonturen in de Middellandse Zee.

Even opfrissen…

Sommigen kennen me als de luidruchtige ex-studente Latijn-Moderne Talen die maar al te graag het woord nam. Anderen als de half Italiaanse, half Belgische die droomde van een taalgebonden carrière in verre oorden. Rinkelt er geen belletje?

Ik ben Amy Colman en heb van 1996 tot 2002 (als ik me niet vergis… cijfertjes zijn nooit mijn sterkste punt geweest!) Latijn-Moderne Talen aan het Koninklijk Lyceum gestudeerd.

Ik denk met plezier terug aan mijn Lyceum-jaren: van de uitstappen naar Tsjechië, Polen, Engeland en Rome tot de openschooldagen en ja, zelfs de examenperiodes… toen de Latijnse vaak een dagje langer examens moest afleggen en iedereen ons maar al te graag uitlachte.

Na zes boeiende en gezellige jaartjes op het Lyceum besloot ik – niet onverwachts – vertaler/tolk EN-IT-NL te studeren aan de Brusselse Vlekho (die nu deel uitmaakt van de HUB). In mijn eerste licentie verbleef ik in het kader van het Erasmus-programma vijf maand in het Italiaanse Forlì, waar ik mijn vriend Andre’ leerde kennen. Hij bleek Maltees te zijn (en ik wist natuurlijk totaal
niet waar Malta lag… m’n grootste flater sloeg ik toen ik hem vroeg of Malta bij Portugal lag! Ann, maak je geen zorgen… ’t is zeker jouw fout niet! Ik zat die les waarschijnlijk te babbelen of weg te dromen…).

Ik studeerde in juni 2006 af als tolk en zette nog geen twee weken later de grote stap: ik vertrok met mijn koffer van 20 kg richting Malta, een eilandje van amper 316 km² in de Middellandse Zee.

Ondertussen woon ik hier al bijna drie jaar samen met Andre’ en onze zwarte labrador retriever Gizmo in ons eigen appartementje met prachtig zicht op de helderblauwe zee. Zalig gewoon. Ik werk als vertaalster (actief NL en EN, passief NL, EN, IT en FR) voor een Gents vertaalbureau (van thuis, erg handig!) en Andre’ is manager van een departement van de Maltese Kamer van Koophandel.

Omdat ik zo van talen hou, ben ik Maltees aan het studeren (drie cursussen achter de rug en nu een beetje zelfstudie wegens tijdgebrek). Maltees is een combinatie van Arabisch, Italiaans en Engels: niet eenvoudig dus! Engels is hier de tweede officiële taal en bijna iedereen spreekt ook Italiaans, maar ik vind het een leuke uitdaging om me te verdiepen in deze toch wel erg bijzondere mengeling van drie totaal verschillende talen.

Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing om te verhuizen, integendeel, ik raad het iedereen aan! België heeft een zekere charme, maar wie wil nu niet op een zonovergoten eilandje wonen met twee knapperds als Andre’ en Gizmo?


MINIQUIZ: Amy gisteren en vandaag

Amy’s leerkracht Latijn:
a) zwaaide steeds met zijn houten stok boven haar hoofd om Rome aan te duiden op de kaart
b) liep in Rome rond met een Pikachu-ballon om de weg aan te duiden
c) houdt een lijstje bij met de studies en carrière van zijn ex-studenten

Antwoord: a, b én c. Inderdaad, als je even suf was in de klas, durfde Eddy Nuydt je wel eens wakker schudden door met zijn houten stok Rome aan te duiden op de driehonderd jaar oude kaart boven Amy’s hoofd. Tijdens de traditionele reis naar Rome kreeg Eddy inderdaad een Pikachu-ballon cadeau (het gele cartoonpersonage dat toen ‘in’ was) om zijn studenten de weg te wijzen en ja hoor, hij houdt al jaren de evolutie van zijn studenten bij: op elke reünie staat gegarandeerd een rondvraag op het programma. Eddy, you’re the best!

Amy heeft:
a) een jaartje Grieks gestudeerd
b) een jaartje economie gestudeerd
c) geen van beide

Antwoord: a. In het tweede middelbaar besloot ik Grieks te studeren om niet te moeten deelnemen aan de dissectie van het konijn, die in het leerplan stond van de groep Latijn-Wetenschappelijk Werk… Het mocht niet zijn… de leerkracht wetenschappelijk werk haalde de hele groep Grieks uit de klas om met een strootje de longen van een dood konijn op te blazen. Walgelijk! Economie had ik twee uurtjes per week op de hogeschool… ’t is nooit mijn sterkste vak geweest!

Mijn nieuwe woonst ligt:
a) ten zuiden van Sicilië
b) ten zuiden van Spanje
c) net onder Sardinië

Antwoord: a. Velen hebben er nog nooit van gehoord… Best begrijpelijk, aangezien het zo klein is, maar ‘mijn’ eilandje is zeker de moeite! Malta ligt in het midden van de Middellandse Zee, net onder Sicilië. En bij deze raad ik iedereen aan om van onze cultuur en levensstijl te komen proeven!

Waar kan je me vinden?

Iedereen is welkom op mijn blog, die een tot twee keer per week wordt bijgewerkt: http://amycolman.blogspot.com

Mailen kan op amycolman@hotmail.com en vrienden van toen mogen me gerust toevoegen aan hun Facebook-vriendenlijst!

Ann en Amy hebben een Facebook-groep opgestart voor ex-Lyceum-gangers die (al dan niet tijdelijk) in het buitenland wonen of van plan zijn die stap te zetten. De groep heet ‘Gisteren op het Lyceum. Vandaag in het buitenland.’ en iedereen is welkom!

Veel plezier op de openscholendag!

2 comments:

  1. Beste Amy
    Ik heb zo van je nieuwsbrief genoten dat ik hem nog af en toe herlees! Dat je nog steeds een vlotte pen hebt in het Nederlands is bij deze bewezen!
    Vele groetjes!

    ReplyDelete
  2. Ik denk dat de meesten je vooral zullen kennen als het meisje dat voortdurend aan Cédric kleefde ;-) Maar het is erg fijn om je schrijfsels te lezen, ga zo door!
    Groetjes,
    Len

    ReplyDelete